”Ei asuntoa valokuvilla myydä” – vai myydäänkö? Valokuvat yksistään eivät vielä myy asuntoa, mutta ne saavat potentiaaliset ostajat tulemaan asuntonäyttöön. Vain asunto, jonka näyttöön tulee kävijöitä, tulee myydyksi. Ammattimaiset valokuvat ovat suora polku onnistuneisiin näyttöihin ja lopulta kauppaan. Haastattelimme RE/MAXin valokuvaajaa Juuso Julkusta siitä, miten asuntojen valokuvaus vaikuttaa niiden myyntiin.
Valokuvien merkitys asunnon myynnissä on viime vuosina vain korostunut
Juuso Julkunen on kuvannut asuntoja RE/MAXille nyt kolme vuotta. Hänellä on taustallaan vuosi asunnonvälittäjänä ennen siirtymistä kokonaan asuntojen valokuvaajaksi. Näin hän osaa ottaa kuvauksessa huomioon myyntiin liittyvät asiat.
”Valokuvauksen rooli on todella tärkeä, ja sen merkitys on lisääntynyt vuosi vuodelta. Valokuvilla asiakas saadaan houkuteltua paikalle, ja niillä luodaan mielikuva myytävästä asunnosta. Myyntimateriaalin arvo asuntokaupassa on vain noussut, joten valokuvat ovat todella kriittisessä asemassa. Eli kuvien laadulla ja kohteella on väliä.”
Kun netissä voi etukäteen katsoa kuvia asunnosta, se ratkaisee usein, lähdetäänkö asuntoa ylipäänsä katsomaan näyttöpäivänä.
”Asiakkailta on joskus tullut palautetta, että ammattimaisten valokuvien jälkeen koti on saanut aivan uuden ilmeen. Jos asunnosta on ollut tarjolla vain epäselviä kuvia, on kohde vain ohitettu.”
Toimivat asuntokuvat ovat realistisia ja hyvin valittuja
Lähtökohtana Julkusen ottamissa asuntokuvissa on aina realistisuus. Hän ei esimerkiksi käytä lisävaloja, vaan ajoittaa kuvaukset päiväsaikaan ja sytyttää asunnossa olevat valaisimet.
”Valaisimet luovat aitoa tunnelmaa, joka asunnossa oikeasti on. Pyrin kuvissa jäljittelemään sitä, mitä esittelyssä myös löytää. Kuvat eivät saa vääristää kohdetta, jottei ensimmäinen fiilis asuntoon astuessa ole pettymys siitä, että se ei vastaa kuvia. Asunto on vaikea myydä, jos kuvista on saanut erilaisen vaikutelman, sillä silloin kävijällä on toinen oletusarvo asunnosta.”
Myös kuvakulmilla on merkitystä asuntokuvauksessa, sillä erikoiset kuvakulmat voivat vääristää tilaa paljon. Amatöörivalokuvaaja tekee usein esimerkiksi sen virheen, että ottaa kuvat huonosta kuvakulmasta. Tavallisella kännykkäkameralla on vaikea saada oikeanlaista kuvakulmaa, johon usein tarvitaan laajakulmalinssi.
”On tärkeää, että kamera on oikealla korkeudella. Jos kuvat otetaan ylhäältä alaspäin, näyttää siltä, että huoneen seinät kaatuvat päälle, ja taas liian matalalta otetussa kuvassa tavallinen olohuone saadaan näyttämään lentokonehallilta. Kuvakorkeus täytyy aina hakea kohteen mukaan, jotta kuvakulma antaa mahdollisimman hyvän käsityksen siitä, millainen tila on kyseessä.”
Julkunen käyttää yleensä laajakulmalinssiä kuvauksissa, jotta tila mahtuu paremmin kuvaan. Jälkikäsittelyssä mahdolliset linssin aiheuttamat vääristymät korjataan vastaamaan todellisuutta paremmin.
Useista kuvavaihtoehdoista valitaan parhaat
Omakotitalosta Julkunen käsittelee noin 50–70 kuvaa, kaksiosta noin 10 kuvaa ja isommasta kerrostaloasunnosta noin parikymmentä kuvaa.
”Kuvaan asunnossa kaiken, minkä saan kuvatuksi, ja lopulta välittäjä valitsee nettiin laitettavat kuvat. Omakotitalosta otetaan paljon enemmän kuvavaihtoehtoja, sillä piha ja tontti ovat myös oleelliset arvottavat tekijät. Pyrin saamaan myös pihakuviin informatiivista arvoa, esimerkiksi pihan koon, enkä pelkästään fiiliskuvaa.”
Tavallisesti välittäjä valitsee sopivat kuvat myynti-ilmoitukseen, mutta myös asunnon omistaja voi olla mukana valitsemassa kuvia.
Mitä asuntokuvissa ei kannata näkyä?
Onko sitten jotain, mitä asunnon myyntikuvissa ei tulisi näkyä? Nykyisten asukkaiden henkilökohtaisimmat esineet ja asunnossa esillä olevat kuvat, joista voi tunnistaa henkilön, eivät kuulu asunnon myyntikuviin.
”Ennen kuvauksia tällaiset henkilökohtaiset tavarat piilotetaan ja asunto neutralisoidaan niin, ettei mistään voi päätellä, kuka kohteessa asuu. Jos kuvaan olisi epähuomiossa jäänyt vaikka läheisen muotokuva, sumennan ne jälkikäsittelyssä. Toimeksiantosopimukseen kuuluu, ettei asunnon nykyisen asukkaan henkilöllisyys käy ilmi myynti-ilmoituksesta”, Julkunen kertoo.
Ihan kaikkea asunnossa ei ole tarvetta kuvata
Jos kyseessä on suuri omakotitalo, jossa on useita makuuhuoneita, ei kaikkia huoneita ole välttämätöntä sisällyttää myyntikuviin.
”Sen lisäksi esimerkiksi vaatehuoneet ja varastot jätän useimmiten kuvaamatta – ne eivät yleensä ole siistimpiä tiloja, eivätkä ihmiset ole niistä kuvia kaivanneetkaan. Lisäarvoa antaa, että esittelyssä pääsee näkemään asioita, joita kuvissa ei ole.”
Ihan kaikkea ei siis kuvissa tarvitse näkyä, vaan kuvien tehtävä on houkutella asunnon ostajat paikalle.
”Vertaan kuvia usein irtokarkkiin: jos niitä syö liikaa, tulee ällö olo. Sama pätee kuviin, jos niitä on ilmoituksessa liikaa. Kuvien määrä kannattaa rajata hyvin mietittyyn kokonaisuuteen.”
Sen sijaan esimerkiksi kylpyhuone ja vessa ovat sellaisia tiloja, joita ei kannata jättää pois. Jos kuvia ei ole, voi asunnonostajille tulla tunne, että asunnon kunnossa on jotain piiloteltavaa.
Erilaisia kuvia kohteesta riippuen
Julkusella itsellään on tapana ottaa kuvia asunnoista laajasti ja käyttää useita kuvakulmia, jotta myyntikuviin on valinnanvaraa.
”Tykkään kuvissa aitoudesta. Fiiliskuviakin saa olla mukana, kunhan kuvissa on avaruutta, joista hahmottaa tilan. Jos panostetaan vain fiiliskuviin ja yksityiskohtiin, itse asunto voi olla vaikea nähdä hedelmävaasin takaa.”
Asunnon kuvaamiseen kuluu keskimäärin 45 minuutista puoleentoista tuntiin. Ensin kohde käydään läpi omistajien kanssa ja kartoitetaan, mitä kuvataan.
Kopterikuvaus, videokuvaus, 3d-kuvat sekä asunnon stailaus kuuluvat lisäpalveluihin, joita RE/MAX tarjoaa asunnon myyjille osana palvelupakettejaan. Etenkin omakotitalojen kohdalla kopterikuvaus on suosittua, sillä piha ja tontti sekä lähiympäristö näkyvät ilmakuvissa tavalla, jota muuten ei voitaisi näyttää.
”Jos kiinteistön lähellä on vaikka järvi tai leikkipuisto, se hahmottuu ihan eri tavalla ilmakuvissa. Ja juuri tämä voi olla se tekijä, joka ratkaisee, lähteekö potentiaalinen ostaja katsomaan asuntoa. Kuvien tehtävä on houkutella asiakas paikalle, välittäjän tehtävä on myydä asunto. Realistiset kuvat helpottavat myyntityötä merkittävästi”, Julkunen summaa.